Saturday 30 July 2011

Salam Tinta Duka Dari Tanah Rencong

Salam.........

* mungkin ada yang tertanya,nama sebenar saya lain,tapi,kenapa saya gunakan nickname lain untuk blog ni?
*sebenarnya,saya cukup tertarik dengan satu watak yang cukup istimewa yang berjaya dihasilkan oleh penulis novel thriller tanah air,iaitu saudara Ramlee Awang Mursyid.
*watak yang cukup terkesan bukan saja di hati saya , bahkan segelintir peminat novel di negara ini.
*watak yang tragis , bermula dengan kedukaan , membawa diri ke tanah rencong , dan akhirnya berjaya menjadi seorang laksamana yang digeruni kaum-kaum yang sesat dan juga kaum jin-jin kafir.Beliau ialah Saifudin atau lebih dikenali sebagai Laksamana Sunan .
*Beliau juga dikenali sebagai lelaki bertanduk dua , mirip seperti Iskandar Zulkarnain ,seorang pejuang islam yang terkemuka .
*apabila tiap kali membaca novel-novel yang mempunyai watak sunan ini, seperti mengalir rohnya ke dalam diri saya . perjuangan dalam menegakkan kebenaran seolah-olah seperti benar-benar terjadi . setiap tutur katanya amat berhikmah .
*apabila digabungkan watak Laksamana Sunan dan Iskandar Zulkarnain , maka , wujudlah satu perwatakan baru dalam diri saya untuk dizahirkan ke dalam blog saya yang tidak seberapa ini....
*dengan ini,setiap tutur kata yang terbit dalam blog ini,yang kurangnya datang dari diri saya , dan yang baiknya datang dari Maha Pencipta....


wahai teman usah kenangkan ,
kisah cintamu yang amat memilukan,
ditinggalkan kekasih hati,
impian hidup tiada erti lagi........
kini kecewa hampa dan luka ,
derita seakan tiada penghujungnya,
arah hidupmu tidak menentu ,
tiada insan dapat membantu......
bukankah ini suatu dugaan?
dari tuhan yang pengasih penyayang ,
kita sekadar dapat merencana ,
hanyalah DIA yang menentukannya...
titis air mata jangan dipersia ,
curahkan hanya kepada YANG ESA ,
semoga hidup kan lebih sempurna ,
sinar bahagia pasti menjelma....
suburkanlah iman dihati,
selalu menginsafi diri sendiri ,
tiap ujian pembuka jalan,
untuk kembali kepada tuhan...


wasalam......

No comments:

Post a Comment